3. elokuuta 2011

Tyyni - vielä on kesää jäljellä

Ella täällä moi,

Ilmat ovat jo viilenneet, illat varsinkin, mutta mulla oli vielä yksi kesän must-kahvila käymättä. Eilen (3.8.) otimmekin Roosan kanssa jalat allemme ja reippailimme Töölönlahden rantakahila Tyyniin. Tanskalaisen voileipä Oy:n ohella tämä on toinen viime Taiteiden yön löydöksistäni. Melkein vuosi siinä meni, että molemmat tuli kokeiltua. Reilun puolen tunnin kävelyn jälkeen näimme söpön puukopin ja sen edessä avartuvan valloittavan maiseman.


''Helsinki on hetkisen kaunis.''

Roosa ei tahtonut ostaa mitään, joten suuntasin yksin tiskille. Aluksi olin hyvin häkeltynyt, koska lista tuntui olevan monessa eri osassa seinällä ja pöydällä. Seinän menusta bongasin ihanan yllätyksen: kahvila tarjoilee aamiaista. Valitettavasti olin jo aamiaiseni syönyt, mutta joku toinen kerta sitten. Hetken pohdinnan jälkeen päädyin raikkaaseen smoothieeseen (4e). Myyjä osoitti vitriiniä, jossa oli rivi valmiita kaupan smoothieita lasipullossa. Mälsää. Se ei ollut, mitä odotin. Lopullinen valintani oli sitten vain vaniljapuikko (1,50e). Tai ei itseasiassa VAIN, koska se oli vanhanajan vaniljapuikko, joka on yksi parhaista jäätelöistä ja sitä ei monesta paikasta saakkaan.

Ainoa pelkälteen syötävä vaniljajäätelö.

Oikean istumapaikan saaminen on kahvilla käynnin yksi onnistumisen peruselementeistä. Nytkin minua harmitti, kun kaikki laiturilla olevat pöydät olivat varattu. Harvemmin keskustassa pääsee nauttimaan laiturikahveista. Valitsimme sitten pöydän aurinkoisesta kohdasta kivetykseltä. Avasin jäätelöni ja maistoin suussani kesän päättymisen haikeuden. Ei mennyt kauaakaan, kun pöytäämme liittyi seuraksi äiti ja kolmevuotias tytär. Ai mistäkö tiedän, että tytär oli kolme? Hän kertoi meille sen ja monta muutakin tarinaa mm. siitä kuinka äiti syöttää pikkuveikkaa tissimaidolla ja kuinka he ennen kahvilaan tuloa olivat käyneet puskapissalla. Myös minä ja äiti tulimme hyvin juttuun ja kahvihetken aikana päädyin lahjoittamaan minun raamattuni eli We are Helsinki -lehdykkäni hänelle ensi viikolla tulevia euroopan vieraita varten. Uudenhan saan milloin vain, vaikka Kirjasto 10:stä. Joko te olette hyödyntäneet tätä ihanaa mukana kulkevaa kaupunkiopasta, jossa on kaikki Helsingin tärkeimmät kahvilat, kaupat ja tapahtumat?

Ensin pöytämme jättivät äiti ja lapsi ja vähän myöhemmin minä ja Roosa. Porukkaa riitti ympärillämme tasaisesti koko ajan. Olen tosi harmissani, etten käynyt Tyynissä jo paljon aikaisemmin, jotta olisin voinut fiilistellä paikkaa alkukesästä asti. Onneksi enää vuosi, niin saan uuden mahdollisuuden.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti